نقش مقررات ملی ساختمان در سیم کشی


نقش مقررات ملی ساختمان در سیم کشی و جا ی گیری تابلو ها و ادوات برقی در محل های مشخص شده

‏- اجرای کلیه دستور العمل ها و رویه های ابلاغ شده از طرف وزارت نیرو و شرکت توانیر در خصوص مصرف بهینه برق.

‏ماده1 ‏- تعاریف
1-3 ‏قانون: منظور قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد.
3 ‏مقررات ملی ساختمان: منظور کلیه قواعد و اصول، دستورالعملها و مباحث مقررات ملی ساختمان که مرتبط با
‏مهندسی برق می باشد.
7-3 ‏سازمان کشور: منظور سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.
-3-3 ‏سازمان استان: منظور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می باشد.
3 ‏دفتر نمایندگی: دفتری که به نمإیندگی از سازمان استان در شهرستان ها و شهرها دایر شده است.
-3 ‏توانیر. منظور شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع کشور نیروی برق می باشد.

3 ‏توزیع مربوطه . منظور متولی توزیع نیروی برق در شهرستان و یا استان مربوطه می باشد.
3 ‏مناطق برق. ادارات برق که زیرمجموعه شرکت توزیع یا برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و متصدی برق
‏رسا نی به محدوه ساختمان مورد تطر می باشند.
-9-3 ‏دفتر اجرایی نظارت برق . نظارت هبأن مد یره سازمان اسنان تشکیل می شود و نوزیع
‏کار را راسآ بر عهده دا شته و یا بر چگونگی تطارت و نحوه توزیع کار در دفاتر نمایندگی تطارت خواهد داشت.
-10-3 ‏کمیته کارشناسی حل اختلاف تاسیسات برق: کمیته ای است متشکل از سه عضو پایه یک اصلی برق
‏منتخب هیأت مدیره سازمان استان که وظیفه اصلی أن حل اختلاف یبن طراحان، ناطران، مجریان و مالکان است.
-11-3 ‏ است ن: کمیته ای است متشکل از نماینده توزیع مربوطه، نماینده سازمان مسکن و شهر سازی
‏استان و سازمان استان که جهت پیشبرد اهداف تفاهم نامه بر اساس شیوه نامه اجرا یی تشکیل می گردد و مسائل محلی
‏و مشکلات حل نشده در کمیته کارشناسی حل اختلاف را بررسی و در صورت امکان طبق مقررات حل، و در غیر این
‏هورت مسائل را هی نامه ای به کمیته توسعه تفاهم نامه اعلام می نما ید.
12-3 ‏-کمیته انوسعه تفاهم نامه و شیوه نامه: کمیته ای است متشکل از نمایندگان وزارت مسکن و شهر سازی، وزارت
‏نیرو و سازمان کشور که حسب مورد و یا اضطرار تشکیل جلسه زاده و موارد ارجاعی را بررسی و اتخاد تصمیم می نما ید.
‏ضمنا سیاست های لازم را برای توسعه تفاهم نامه اتخاد و در شیوه نامه اجرا یی آن دخالت می دهد و سپس جهت اجرا به
‏مراجع دیربط ابلاغ می کند. اعضای این کمیته توسط دستگاههای مربوط (برای مدت دو سال) منصوب میگردند و

-17-3 ‏دورهی أق ثمی. دوره هایی است که توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی با

‏کشور ابلاغ میگردد.

‏آموزش سازمان استان میباشد که با هماهنگی کمیته توسعه تفاهم نامه صورت می گیرد.
3 ‏ 13 ‏ مندهی اح و ظ نر . مهندسان برق دار ای پروانه اشتغال به کار (اصلی برای مهندسان طراح) زر پایه های یک، دو
‏و سه که >ور 0 ‏و یا دور 0 ‏های آموزثی مومو بند ( f-‏ا) این شیو 0 ‏نامه را گدراند 0 ‏باشند.
-14-3 ‏ط ق . اشخاص حقیقی و حقوقی مستند که دوره های آموزشی مصوب را گدرا نده باشند و صلاحیت آنها در
‏اجرای تاسیسات برقی ساختمان توسط وزارت مسکن و شهر سازی تایید شده باشد. مجریان تجربی که دار ای پروانه
‏کسب تسجیل شده می باشند پس از گدراندن دوره های آموزشی مصوب در حوزه شمول این ماده قرارخواهند گرفت.

‏تبصره 1 ‏. مجریان تجربی دار ای پروانه کسب تسجیل شده موظفند ظرف حداکثر یکسال پس از ابلاغ این شیوه نامه

‏تبصره 2 ‏. کلیه عوامل اجرا یی مجری بایا دار ای پروانه مهارت فنی از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان باشند.
‏مجری حق بکارگیری عوامل اجرا یی بدون پروانه مهارت فنی را ندارد.
3 ‏ واحدی زر توزیع مربوطه و یا مناطق برق سراسر کشور می باشد که متقاضی جهت تقاضای
‏نصب انشعابات برق به آن مراجعه می کند.
3 ‏ 17 ‏صی: شخص حقیقی یا حقوقی که برقراری انشعاب یا انشعابات برقی و یا تغییر زر قدرت انشعاب و ظرفیت
‏قراردادی را درخواست نموده، لیکن هنوز درخواست وی انجام نشده باشد.
3 ‏ 1 ‏ نر ترار«الای : عبارت است از قدرتی که زر قرارداد مشترک دج شده و مشترک مجاز به مصرف تا این
‏حد برحسب کیلووات می باشد. این ظرفیت 0 ‏ر واحد های مسکونی بر اساس ضوابط مصوب تعیین می گر 00 ‏و 0 ‏ر مور 0
‏سایر کار بری ها (غیرخانگی) 0 ‏ر صورت وجو 0 ‏امکانات فنی برای شرکت 0 ‏ر چارچوپ ضوابط و بر اساس 0 ‏رخواست

3 ‏_ا_گووه های ساختمانی: گرو 0 ‏های ساختمانی جهت واگداری برق به ثس جدول دیل:
‏جدول ادا. گروه های ساختمانی

‏نوع ساختمان I ‏گروه ساختمان


‏«ی .:, I ‏دو ملبقو ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 00 ‏لا متر مربع


‏سه تا پنج طبقه ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 2000 ‏متر مربع


‏شش تا ده طبقه ارتفاع از روی زمین وحداکثر زیر بنا 9000 ‏متر مربع


‏بش از زه طبقه ارتفاع از روی زمین و زیر بنا بش از 5000 ‏متر مربع
r._‏_ ساختمان های مسکوئی: ساختمانهایی که برای سکونت در یک واحد و یا مجتمع چند واحدی طراحی و اجرا
‏می نحردد (مطابق جدول 1 ‏).
3 ‏ 21 ‏ نی می. ساختمان هایی که برای ارائه خدمات به عموم طراحی و اجرا شده، تطیر ساختمان های
‏آموزشی، اداری، خدماتی، فرهنگی، مساجد، هتل ها و مسافر خانه ها، مراکزتجاری، بهداشتی، درمانی و...(مطا بق جدول ا).

‏لا_ 22 ‏_ سانحتمان های خاص: ساختمان هایی که معمولآ مورد مراجعه عمومی مردم نیست ولی کاربرد خاصی دا رند از
‏جمله نگهداری اسناد مهم، مراکز اطلاعاتی، زندان ها، باغات، باغچه ها و ... (مطابق جدول ا).
-23-3 ‏ن ط ی : ساختمان هایی که در آن کارهای تولیدی و مشتی اتجام می شود ماتند کارگاه ها،
‏کارخانجات، آزمایشگاه ها و ... (مطابق جدول ا) .
rf-‏- دمتورا: منظور کلیه 0 ‏ستورالعمل ها، بخژنامه ها و رویه های ابلاغی به برق های منطقه ای و شرکت های

-3 ‏« -2 ‏اظت جرق اگن. مجموعه تجهیزات و شبکه بعد از کنتور برق شامل لوله کشی ، سیم کشی برق ،کابل
‏کشی برق ، چراغها، پریز ها و سایر سیستمهای برقی و تماس سیستمهای جریان ضعیف می باشد.
-3 ‏لا 2 ‏- شبکه بوق . منظور شبکه برق رسا نی متعلق به شرکت توزیع و یا برق منطقه ای می باشد.
. مدود صلاحیت ناظران
‏طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه اجرا یی ماده 33 ‏قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان.
‏ماده لا- تعیین صلاحیت مجریان تجربی تاسیسات برق ساختمان:
‏کمیته هماهنگی استان مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه اجرا یی ماده ii ‏قانون نظام مهندسی و
‏کنترل ساختمان نسبت به تعیین نحوه و حدود صلاحیت مجریان تجربی تاسیسات برق ساختمان اقدام خواهد کرد.
‏ه ا: مجریان دکر شده در ماده لا فقط صلاحیت اجرای اظت جرق دا اط لحز را دارا خواهند بود.
‏.>. 0 ‏.ددندد.
1.7 ‏. مالک ساختمان پس از دریافت دستور تهیه نقشه اقدام به تهیه نقشه های معماری و سازه توسط مهندسین مربوطه
‏ی نمإید. م مندی هرا- برق L ‏اخد نقشه های معماری اقدام به براورد قدر مورد نیاز با اخد نظ م مدمر تاسیسات
‏مکانیکی(جهت رعایت مفاد أثین نامه تکمیلی تعرفه های برق)، بررسی وضعیت ساختمان از تطر رعایت حریم شبکه برق
‏و هراحی نقشه های برق می نما ید.
‏ه . سراب لزوم مدور تاثیدیه مهندس ناظر که ممهور به مهر سازمان استان میباشد جهت ارائه به توزیع مربوطه

-‏مالک به همراه تفشه طراحی برق و خرم شماره , که توسط مهندس طراح برق تهیه شده است به شرکت توزیع
‏مربوطه مراجعه می نما ید.
‏- شرکت توزیع مربوطه موظف است زر مدت 7 ‏روز کاری وضعیت ساختمان را از نظر نحوه رفع حریم و تامین برق
‏(واگداری پست توزیع ، محل نصب کنتور و....) به مالک اعلام نمایند. زر صورت عدم نیاز به تغییرات درطراحی معماری،

‏توزیع مربوطه اقدام به مدور تأییدیه امکان واگداری برق ساختمان به مالک جهت مراجعه به سازمان استان یا مراجعه به
‏شهر 0 ‏اری جهت تهیه پروانه می نما ید.
f-V ‏- در صورت نیاز به تغییرات در طراحی معماری ( به دلیل واگداری پست و یا رفع حریم شبکه برق) مالک، نامه
‏موارد اصلاحی توزیع مربوطه را به طراح برق، معماری و سازه تسلیم کرده و از آنها درخواست تغییرات لازم می نما ید. پس
‏از اعمال تغییرات، ویرایش شده بهمراه قدرت درخواستی به توزیع مربوطه اعلام می گردد. در صورتیکه تغییرات
‏اعمال شده مطابق با شرایط اعلامی باشد توزیع مربوطه با نامه ای امکان واگداری برق را به مالک اعلام می کند.
ף-v ‏- زر این مرحله مالک بهمراه نامه تأثید توزیع مربوطه به سازمان استان و یا شهرداری جهت صدور پروانه ساخت
‏مراجعه می نما ید. پس از صدور پروانه، مالک به توزیع مربوطه مراجعه و در خصوص عقد قرارداد برق دوره ساخت و ساز و
‏برق های دائم خود اثدام می نماید
r-V ‏- سازمان استان با توجه به نامه ارسالی توزیع مربوطه اقدام به انتخاب مهندس ناظر نموده و ناظر را به مالک معرق

-7-7 ‏ناظر با حضور مؤثر خود در تماس مرا حل ساخت و ساز وفق نقشه طراحی ( بازنگری در طراحی با تطر طراح برق
‏زر صورت نیاز ) و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تطارت می کند.
A-V ‏- در صورتیکه ساختمان در حال ساخت باشد پس از اطلاع رسا نی توزیع مربوطه اشهرداریهاا سازمان استان، مالک به
‏اداره برق مراجعه و اداره برق وضعیت برق ساختمان را از تطر قدرت مورد نیاز و حریم شبکه الکتریکی بررسی می کند. زر
‏صورت نیاز به تغییر در ساختمان (به علت حریم شبکه و یا واگداری پست) تغییرات به مالک ابلاغ می گردد. مالک موظف
‏است نسبت به انجام اصلاحات با نظر مهندسین طراح معمار، سازه و برق اقدام کند. این نمع ساختمانها زر هر مرحله از
‏ساخت که باشد پس از اعلام توزیع مربوطه، می بایست اقدام به تعیین مهندس ناظر از طریق سازمان استان نمایند و
‏مهندمر مدکور نیز وظإف خو> را به نعو 0 ‏مقتض انجام دهد. بدیهی امت واگداری انشعاب برق به إین >سته از
‏ساختمانها نیز بدون تأثیدیه ناظر برق انجام نغواهد شد.
‏ه. بند فوق قفط شامل ساختمانهایی که قبل از ابلاغ این أثین نامه ، شرع به ساخت و ساز کرده اند می باشد.
o,.-v ‏- زر صورت بروز هرگونه نقص و اشکال زر مرا حل اجرا، ناظر موظف است مراتب را کتبآ به مالک ساختمان جهت
‏اصلاح اعلام نما ید.
7 ‏_ 0 ‏ا_ مالک پس از دریافت تأییدیه و کسب نقشه ازیبلت (چون ساخت) تایید شده توسط ناظر، جهت برقراری اشتراک
‏به مطقه برق مراجعه می نما ید.
7 ‏_ 11 ‏_ مناطق برق از برقراری انشعاب برق ساختمان هایی که فاقد تأییدیه ناظرین برق باشند خودداری خواهد نمود.

7 ‏_ 12 ‏_ مبلغ حق الزحمه تطارت با عنایت به ماده 17 ‏ا أثین نامه اجرا یی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که از
‏طرف وزارت مسکن و شهر سازی تعیین و اعلام شده و یا خواهد شد میباشد و هزینه دیگری از بابت اجرای این شیوه نامه
‏روا لبه نمیگر»لا
-13-7 ‏نحوه توزیع کار نظارتی یبن ناظرین توسط دفتر اجرا یی نظارت برق انجام می گیرن.
1 ‏_ 3 ‏ا_ سازمان های استان همه ساله گزارش عملکر> ناظرین را به کمیته توسه تفاهم نامه ارائه خواهند نحو>.
7 ‏_ 5 ‏ا_ خرم های چک لیست ، اشکالات و تأییدیه، توسط شور ای مرکزی و اخد تایید شرکت توانیر تهیه و به سازمان های
‏استان ارسال خواهد شد.
‏ا_لا ا_ مشرلیت حرفه ای و حقوقی تأ ییدیه های صادره به عهده ناظر مربوطه خواهد بود.
7 ‏_ 7 ‏ا_ منطقه ا امور برق توزیع مربوطه زر صورت مشاهده هر گونه کوتاهی و بی توجهی زر امر طراحی و تطارت مراتب را
‏مشروحآ جهت پیگیری به سازمان استان اعلام خواهد نمود.
7 ‏_ 1 ‏_ در صورت اعلام هر نمع تخلف در طراحی و نظارت تاسیسات برق از طرف توزیع مربوطه، مالک و یا هر مرجع دیگر به سازمان استان ، مراتب توسط شور ای اتنظامی سازمان استان رسیدگی و حکم صادره کتبآ به طرفین ارسال خواهد شد.
7 ‏_ 19 ‏_ در صورتی که کار اجرا شده ناتی و یا دار ای اشکال باشد، ناظر ایرادات را به صورت کتبی به مجری ا ماک اعلام می کند و پس

‏اعلام نواقص یا اشکال به مجری ا مالک، تاسیسات برق اجرا شده توسط ناظر تائید نشود، کمیته کارشناسی حل اختلاف
‏تشکیل و جهت جلوگیری از مسایل أ تی، اتخاد تصمیم لازم بعمل خواهد آمد.
‏تبصره . زر صورت عدم حصول توافق، مراتب به کمیته هماهنگی استان ارجاع خواهد شد. زر این صورت تطر کمیته
‏هماهنگی استان ثطعی و لازم الاچر است.
‏ماده ^- شیوه پدیرش و آموزش ناظران :
‏_ا_ برنامه آموزش مهندسان: بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان (مباحث مرتبط با مهندسی برق)، مقررات، بخشنامه ها،
‏رویه ها و دستورالعمل های آموزشی ابلاغ شده لازم الاجرا از سوی وزارت مسکن و شهر سازی، شرکت توانیر و سازمان کشور
‏ می شود و سرفصل های آموزشی توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی به پیشنهاد کمیته

‏_ 2 ‏_ برنامه آموزشی برای مجریان: این برنامه شامل مفاد اجرا بی مباحث مقررات ملی ساختمان (مباحث مرتبط با مهندسی برق)
‏و مغاد اجرا بی مقررات، بخشنامه، رویه ها و دستورالعمل های آموزشی تعیین شده لازم الاجرا توسط شرکت توانیر و سازمان کشور

‏ماده 9 ‏- شیوه انوزیع کار یبن ناظران:
9 ‏_ 1 ‏_ دفتر اجرا یی نظارت برق راسآ و یا از طریق دفاتر نمایندگی در دهه اول هر ماه تعدادی کاربر با شماره سر یال جهت
‏ثبت کارهای ارجاعی با ظرفیت تعیین شده ( طبق نظام نامه مصوب سازمان استان ) در اختیار ناظران قرار می دهد.
‏زر صورتی که کارهای ارجاعی به دفاتر تطارت کمتر یا بیشتر از ظرفیت تعیین شده باشد،کمیته اجرا یی تصمیم گیری
‏مقطعی خواهد کر> و کارها را عادلانه یبن مهندسان شاغل >ر آن >فاتر تقسیم خواهد نحو>.
9 ‏_ 2 ‏_ تعداد کار ارجاعی بایا در دفاتر ثبت شود که بتوان توسط آن کاربر را کنترل نمود تا کار ارجاعی از ظرفیت تعیین
‏شده تحا 0 ‏نکند
‏ور .
9 ‏_ 3 ‏_ پس از تکمیل پرونده و ثبت آن، از طریق کمیته اجرا یی به ناظر اطلاع زاده می شود تا برای اخد پرونده مراجعه نما ید،
‏بدیهی امت اگر ظرف مدت 18 ‏ساعت مراجعه نکند از ناظردیکر خواسته می شود تا وظیفه نظارت را به عهده بگیرد.
9 ‏_ 3 ‏_ در صورت ارجاع کار از طریق دفاتر نمایندگی اگر بطورکلی تعداد کار ارجاع شده از طرف متقاضیان به دفاتر نمایندگی
‏یبش از ظرفیت کاری ناظران شاغل در آن دفتر باشد، کتبا´´ از سایر دفاتر نمایندگی تقاضای همکاری می شود تا مشکل حل

9 ‏_ط مجری حقیقی یک پروژه نمی توانا بر کار اجرا یی خود تطارت دا شته باشد.
9 ‏_ک هیچکدام از اعضای رسمی یا غیر رسمی مجریان حقوقی نمی توانند بر کار اجرا یی خود نظارت کنند.
9 ‏_ 7 ‏_ رؤسای دفاتر نمایندگی و کارکنان أن که دار ای صلاحیت طراحی، نظارت باشند نمی توانند در محدوده جغرافیا یی
‏دفتر نمایندگی کار اجرا و یا نظارت یبدیرند.
9 ‏« 8 ‏« در پایان هر فصل دفاتر نمایندگی موظف به اعلام میزان فعالیت هر ناظر به کمیته هماهنگی استان می باشند.
‏راوو .لم_ ارته ء فی هنگ عمومی
‏ضروری است وزارت نیرو و شرکت توانیر و توزیع های مربوطه با همکاری وزارت مسکن و شهر سازی، سازمان کشور و
‏استان و دفاتر نمایندگی نسبت به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در زمینه اجرا یی شدن مفاد این تفاهم نامه از طریق
‏وسایل ارتباط جمعی و امور تبلیغی اقدام نمایند.
‏ماده اا. زمان ااد
‏این شیوه نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

‏ماده 17 ‏- انعوفه خدمات مهثدسی
‏تعرفه خدمات مهندسان ناظر در قالب سایر تعرفه های خدمات مهندسی توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سه ماهه چهارم هر سال برای سال بعد تعیین و جهت اجرا به سازمان کشور ابلاغ خواهد شد.
‏ماده 13 ‏- مفاد شیوه نامه:
‏این شیوه نامه شامل ( 13 ‏) ماده و ( ð ‏) تبصره و (لا) پیوست در تاریخ 22 ‏ا 3 ‏ا 89 ‏با اعضای مدیر کل امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و مدیر کل دفتر تطارت بر توزیع توانیر وزارت نیرو مورد تصویب قرارگرفت. هرگونه تفسیر، توسعه و تجدید نظر به عهده کمیته توسعه تفاهم نامه می باشد. مرجع اظهار تطر رسمی و پاسخگو یی به ابهامات و نظارت عالیه بر این شیوه نامه دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهر سازی می باشد.

‏یبوست های
‏شیوه نامه اجرا یی ته رت
‏بو_احی وا برای استاندارد ´فاسیسات برق کلیه اما کن
‏یبوست شماره ا: موادی از قانون نظام مهندسی ساختمان
‏یبوست شماره 2 ‏: گردش کار واگداری اتننعاب
‏یبوست شماره r ‏. فرمهای شماره 1 ‏الی 7
‏یبوست شماره ‏: چک لیست های کتنرلی
‏یبوست شماره ط . راهنمای تطارت
‏یبوست شماره ( . اتعاهمنامه

‏پیوست شماره , مواو«ی اؤ قائوژ ئظام مهنل سی و کنترل سانحتماژ و آ پین شامه اپوایی آژ ماده 1 ‏قانون: انعویف نظام مهئدسی و کئتول ساختمان
‏نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها و تشکلهای مهندسی، حرفه ای و صنفی که در جهت رسیدن به اهداف منظور در این قانون تدوین و به مورد اجراء گداشته می شود. ماده 2 ‏قانون: اهداف و خط مشی این قائون عباوامتد از:
1 ‏. تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهر سازی.
2 ‏. تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهر سازی. 3 ‏. تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور.
'‏. ترویج اصول معماری و شهر سازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش
‏بهره وری.
‏ط. بالابردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات. r ‏. ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در این بخش.
7 ‏. وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره بر داران از ساختمانها و فضا های شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره وری منابع مواد و انرژی و سرمایه های ملس.
8 ‏. تهیه و تنظیم مبانی قیمت گداری خدمات مهندسی.
9 ‏. الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط ومقررات شهر سازی و مفاد طرحهای جامع و تفضیلی و هادی از سوی تمام دستگاههای دولتی، شهرداریها، سازندگان، مهندسین، بهره بر داران و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش ساختمان به عنوان اصل حاکم بر کلیه روابط و فعالیتهای آنها و فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت مسکن و شهر سازی، شهرداریها و تشکلهای مهندسی و حرفه ای و صنوف ساختمان.
10 ‏. جلب مشارکت حرفه ای مهندسان و صاحبان حرفه ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرحهای توسعه و آبادانی کشور.
‏ماده 72 ‏آ پین نامه اجوایی . مرجع و نحوه رسیدگی به انحلئات حرفه ای و افضپاطی
‏مرجع و نحوه رسیدگی به تخلفات حرفه ای و انضباطی دارندگان پروانه اشتغال به کار ، کاردانی و تجربی نیز مانند دارندگان پروانه اشتغال به کار مهندسی است لگن پس از تاسیس تشکیلات حرفه ای مربوط، شور ای اتنظامی استان و مرجع تجدید نظر به همکاری و هماهنگی تشکیلات مدکور اقدام خواهند کرد و موارد خاصی

‏که در مورد این گروه بایا مورد توجه مراجع رسیدگی کننده قرار گیرد و یا بایا از آن استشا، شود با توجه به
‏پیشنهادات تشکیلات حرفه ای مربوط طی دستورالعملی به وسیله وزارت مسکن و شهر سازی به شور ای
‏اتنظامی استان و مرجع تجدیدنظر ابلاغ خواهد شد.
‏ماده 33 i ‏پین نامه اجرا یی . مسئول تطارت عالیه پر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان
‏مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای صوابط و مقررات شهر سازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای
‏تماس ساختمانها و طرحهای شهر سازی و شهرک سازی و عمران شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور 0 ‏ر
‏مورد آنها الزامی است، بر عهده وزارت مسکن و شهر سازی است. و وزارت مدکور با انتشار اعلامیه و
‏اطلاعیه ها، أگاهی های لازم را به افراد جامعه خواهد داد.
‏ماده 73 ‏أ پین نامه اجرا یی . مسثولیث شهرداری
‏شهرداریها موظغند در متن تاییدیه تغشه های تفکیک زمین و متن پروانه های ساختمانی و متن پاسخ به
‏هرگونه استعلام درباره کار بری و تراکم اراضی، مشخصات مصوبات طرحهای جامع، تفضیلی و هادی را که
‏شامل نام مرجع تصویب کننده، تاریخ تصویب و شماره و تاریخ ابلاغیه قانونی است دکر نمایند.
‏ماده • 7 ‏أ پین نامه اجرا یی . مسثولیث مالکان
‏مالکان و کارفرمایانی که اقدام به احدا ساختمان می کنند موظغند از نخستین روز شرع عملیات اجرا یی،
‏یک نسخه از نقشه ساختمان مهمور شده به مهر شهرداری و یک نسخه از پروانه ساختمان را زر تمام مدت
‏اجرای ساختمان، در محل کارگاه نگهداری نمایند تا در صورت مراجعه ماموران کنترل ساختمان در اختیار أنها
‏تکفاز
‏خانگی
‏سه فاز
‏تکفاز سا پر مصارف
‏سه فاز
‏تکفاز صنعتی
‏سه فاز
‏تکفاز عمومی
‏سه فاز
‏مجموع
‏مهر و اعضای مهندس طراح نقشه های برق

‏تعداد طبقات ساز.:

‏ا_ آ یا مدارک و نقشه های موجود بر اساس چک لیست طراحی تاسیسات برقی (برای ساختمانهای گروه های الف، ب، ج و د)
‏تهیه و طراحی شده اند:
-2 ‏آ یا کارها بی اجرا بی با )امشخصات فنی قرارداد(ا و (( استاندارد تجهیزات الکتریکی ( 60364 ‏- (lEC ‏)) و (( مبحث سیزدهم
‏مقررات ملی ساختمان )) مطابقت داده شده است؟
‏- آ یا از علائم خطر و هشدار دهنده بر روی تابلو های برق و سایر تجهیزات برقی در هنگام اجرا و بس از اتمام عملیات

‏استفاده شده است:
-3 ‏آ یا بدنه کلیه تاسیسات و تجهیزات الکتریکی به سیستم زمین وصل شده اند؟
‏«- آ یا دستور العمل تعمیر و نگهداری،بهره برداری ،نصب و نقشه تک خطی مدار تابلو و نگهداری این مدارک در درب تابلو
‏نصب شده است ؟
‏لا- آ یا کلیه دریحه های تهویه هوای اتاق تاسیسات برقی جهت جلوگیری از ورود حیوانات کوحک نظیر گربه و پرندگان به

‏داخل اتاق دار ای حفاظ میباشند؟
87 ‏یا مدار برق اضطراری که از طریق دیزل ژنراتور تغدیه میشود توسط کلید چنچ اور از مدار اصلی جدا شده است:
-8 ‏آ یا تغدیه حداقل یک آسانسور ، روشنایی راه پله ،سیستم های تهویه ،روشنایی اتاق کنترل و نگهبانی ،و همچنین
‏مراکز تلفن ،اعلام حریق و سیستم صوتی از طریق برق اضطراری ادیزل ژنراتورا تامین شده است ؟
-9 ‏آ یا برای تغدیه سیستم های ضروری (آسانسور، روشنابی حداقلی و سیستم های مکانیکی برق افطراری) لحاظ شده است ؟
-10 ‏آ یا کلیه هادی های بیگانه به منظور هم ولتاژ شدن با پتانسیل زمین (هم بندی ا به سیستم زمین وصل می باشند؟
11 ‏- آ یا کاهل کشی تاسیسات برقی با سایر تاسیسات ساختمان نظیر آب ،گاز و غیره تداخل دارد: و آ یا تمهیدات لازم به

‏منظور حفاظت های لازم در نظر گرفته شده است:
12 ‏- آ یا در تابلو های برق وتابلو تلفن ، خطوط رزرو جهت نصب تجهیزات احتمالی در آ ینده منظور شده است؟
13 ‏-آ یا مسیر های عبور کاهل نظیر لوله ها،سینی ها ،دا کت ها و غیره و همچنین کانال های کاهل بطور صحیح اجرا شده اند
‏و با استاندارد ها و مقررات ملی مطابقت دا رند؟
1 '‏-آ یا در کاهل کشی ها بویژه در ساختمان های گروه ج و د سایز کاهل با محاسبات سایز کاهل از هریق افت ولتاژ کنترل ،
‏و حد اکثر طول مجاز رعایت شده است؟
19 ‏- آ یا تمهیدات لازم بمنظور جلوگیری از عبور کاهل از مکان های ممنمع بطور مثال از میان درب ها در نظر گرفته شده است؟
‏لا ا - آ یا تمهیدات لازم بمنظور جلوگیری از صدمه به کاهل ها در زمان کاهل کشی اتخاد شده است؟

17 ‏» در صورت استفاده از کاهل با هادی آلومینیومی ، جهت اتصال به هادیهای مسی آیا از اتصالات مناسب استفاد 0 ‏شد 0 ‏است ؟
-18 ‏در صورت وجود پست برق آ یا ضوابط فنی مربوط و استاندارد های تعریف شده رعایت شده است ؟
-19 ‏در صورت وجود برق اضطراری و دیزل ژنراتور آ یا ضوابط فنی مربوط به آنها اجرا شده است ؟
-20 i ‏یا کلیه تابلو ها اعم از تابلوی اصلی برق ( (MDP ‏،تابلوی برق واحد ها ( (DP ‏،تابلو برق مشترک ( GP ‏) و تابلو های
‏سیستم های جریان ضعیف شامل . تابلو های تلفن ،تابلو های اعلام حریق ، و تابلو های سیستم صوتی و تابلو های تغدیه
‏سیستم شوفاژ ،تغدیه آسانسور و تغدیه کامپیوتر و UPS ‏بطور صحیح و مطابق با نقشه های طراحی شده ساخته شده اند؟
-21 i ‏یا در تابلو اصلی برق (کنتور) موارد دیل رعایت و اجرا شده اند
-1-21 ‏آیا حداقل ضخامت ورق تابلو کنتور( 5 ‏/ 1 ‏< ‏) رعایت شد 0 ‏است؟
-2-21 ‏آیا ابعاد تابلو و جیدمان کنتور ها و وسایل اندازه گیری (ولتمتر و آمبر متر) و همجنین وسایل حفاظتی و عمق تابلو

‏مناسب اجرا شده است؟
-3-21 i ‏یا رنگ آمیزی تابلو برق اصلی ( (MOP ‏از نمه الکترو استاتیک پاششی و یاکور 0 ‏ای می باشد
-3-21 i ‏یا بر حسب مستندات درجه حفاظت تابلو ی برق اصلی ( MDP ‏) در صورت door ‏)مابودن حداقل ( 43 ‏< (lp ‏و در

‏صورت In door ‏بودن (Ip >23)J91.l> ‏میباشد
-5-21 ‏آیا تجهیزات داخل تابلو اعم از وسایل قطع و وصل و حفاظتی ،دا کت های عبور سیم ،ترمینالها و وسائل انداز 0
‏گیری ، شینه ها، مناسب و از نمه استاندارد تهیه و نمب شد 0 ‏اند.
-7'-1 ‏آ یا اتصال ارت بین شینه های نول و ارت در تابلوی اصلی انجام شده است؟
-7-21 ‏آیا ارتفاع نصب تابلو (در ارتباط با حداکثر ارتفاع کنتور ردیف بالا یی و حداقل ارتفاع کنتور ردیف پائین )و همچنین
‏فواصل مجاز از تاسیسات اب و گاز رعایت شده است؟
-8-21 i ‏یا بدنه تابلو ارت شده است.
-9-21 ‏آیا با توجه به شرایط معیطی عنداللزوم از Heater ‏در داخل تابلو استفاده شده است.
-10-21 ‏آیا سیم های افشان ورودی به ترمینالها لحیم شد 0 ‏و یا دار ای سر سیم مناسب میباشند .
-11-21 ‏آیا تغدیه تابلوی اصلی و کاهل کشی های قبل از تابلو مطابق با مبحث 13 ‏مقررات ملی ساختمان انجام شد. است.
-12-21 ‏آیا ساخت تابلو توسط سازندگان مورد تائید مراجع دیصلاح در خدمات مربوطه انجام گرفته است.
-13-21 ‏آیا مقادیر نامی (کمیت های ولتاژ و جریان)تجهیزات قطع و وصل و حفاظتی و اندازه گیری در تابلوی اصلی
‏( 9 ‏مناسب و مطابق استاندارد و یا مقادیر مندج در انتخاب شده اند
-22 ‏آیا حریم شبکه های برق در حالت دائم (ساختمان تمام شد 0 ‏)و در حالت موقت (پیش آمدگی که عمدتآ در نصب
‏داربست برای نما کاری رخ میدهد)رعایت شده است.
-23 i ‏یا سیستم برق داخل ساختمان از نمه TN-S ‏بود 0 ‏و هادی حفاظتی ( (PE ‏اجرا شد 0 ‏است.
‏) -2 ‏آیا کلید حفاظت از جریان باقیمانده ( RCCB ‏) در ورودی تابلو های واحد ها با جریان باقیماند 0 30 ‏میلی آمپر اجرا شد 0
1
-25 ‏آ یا سیستم زمین ساختمان بدرستی اجرا شد 0 ‏و مقاومت زمین کمتر از 2 ‏اهم برده و همچنین سطح مقطع سیم زمین
‏بطور صحیح انتخاب و اجرا شده است؟
‏لا 2 ‏» آ یا کلیه اتصالات ،ترمینالها و تابلو ها از جهت عدم تماس با رطوبت و آب و عایق بندی مناسب بطور صحیح و مطابق با

‏مقررات ملی ساختمان (مبحث 13 ‏) اجرا شد 0 ‏است؟
-27 ‏آ یا حداقل سطح مقطع مناسب جهت هادی های روشنایی و بریزها(به عنوان مثال سطح مقطع mm2 ‏ها(جهت

‏روشنابی و نأ 215 ‏جهت پریز ها )انتخاب و اجرا شد 0 ‏است.
-28 ‏آیا کلیه کلید های MCB .MCCB ,ACB ‏و فیوز ها از سازندگان معتبر و شناخته شد 0 ‏و مطابق استاندارد تهیه و در
‏تابلو نصب شد 0 ‏اند؟

-29 ‏آ یا از سیستم مدیریت هوشمند و BMS ‏در ساختمان نظیر کنترل روشنایی و کنترل زمانبندی سایر وسائل برقی

‏استفاده و اجرا شده است؟
-30 ‏آیا مطابق مبحث 13 ‏مقررات ملی ساختمان و حسب نیاز از تجهیزات جریان ضعیف در ساختمان از قبیل تلفن،اعلام

‏حریق ،آنتن مرکزی ، سیم های صوتی و تصویری و درب بازکن برقی استفاده شده است؟
-31 i ‏یا فاصله لازم بین مدار های جریان ضعیف وکابل های برق در مسیر های کاهل کشی ،سینی های کاهل و داکت ها و
‏غیره لحاظ شده است.
-32 i ‏یا از لوله های مناسب وبا ظرفیت کافی جهت سیم کشی های برق و جریان ضعیف استفاده شده است.
-33 ‏آ یا در مسیر های لوله کشی مدارات برق و سیستم های جریان ضعیف از لوله خرطومی استفاده شده است.؟
-33 ‏آ یا سطح مقطع سیم ها و کاهل های برق و سیستم های جریان ضعیف در کلیه مدارات اعم از تابلو ها ،ورودی کلیدها و

‏پریز ها و ترمینالها و غیره مناسب و مطابق نقشه های شده توسط مهندس طراح اجرا شده اند.
‏ط 3 ‏- i ‏یا محل و ارتفاع نصب کلیدها و پریز ها اعم از پریز های برق ،آنتن ،تلفن و شبکه کامپیوتری مناسب و مطابق نقشه و
‏استاندارد اجرا شده است.
-38 i ‏یا چراغ های روشنایی و تجهیزات سیستمهای جریان ضعیف شامل دتکتور های دود و حرارت و بلندگو ها در سقف
‏مناسب و مطابق با نقشه طراحی شده نصب گر دیده اند.
-37 ‏بررسی کیفی نصب و اجرای تجهیزات جریان ضعیف بشر زیرو
-1-37 ‏ا یا جهت واحد های مسکونی و واحد های اداری از کاهل مناسب جهت کاهل کشی تلفن استفاده شده است.
-2-37 ‏آیا باکس اصلی و بکس های فرعی تلفن در طبقلت از نمع وسایز مناسب با شانه بندی کافی و درب قغلشو میباشند.
iV ‏-- آ یا ظرفیت مرکز تلفن با نقشه طراحی شده مطابقت دارد؟
-3-37 ‏آ یا در سیستم اعلام حریق ،دتکتورهای حرارت و دود مورد استفاده در طبقات مطابق نقشه طراحی شده نصب و
1 I ‏ >ر
-9-37 ‏آ یا مشخصات فنی تجهیزات سیستم اعلام حریق شامل (( دتکتورهای دود و حرارت اا،((پوش باتوز))ها برای اعلام
‏دستی ،((آژیرها ))،(اچراغ های چشمک زن)) ((باطریها ااو همچنین((مرکز اعلام حریق))دارای استاندارد برده و از نماینده
‏معتبر خریداری شده اند.
-8-37 ‏آ یا در طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق ((ناحیه بندی مناسبه)در نظر گرفته شده است.
-7-37 i ‏یا در سیستم آنتن مرکزی لوله گداری برای هر واحد متناسب با تعداد پریز آنتن منصوبه در واحد است.
-8-37 ‏آ یا تجهیزات آنتن مرکزی از قبیل کاهل کواکسیال، Splitter ‏ها و Tap-of‏ها و آ مبلی فایر و همجنین آنتن از نمه

‏مناسب و دار ای استاندارد مورد قبول میباشند ؟
-9-37 ‏آ یا در سیستم پیام رسا نی تجهیزات نمب شده ،شامل ((مرکز پیام رسانی))بلندگو های سقفی و یا دیواری و سایر
‏تجهیزات دار ای مشخصات فنی و استاندارد مورد قبول میباشند.
-10-37 ‏آیا بلندگو ها در محل تعیین شده در نقشه نصب شده اند.
-11-37 ‏آیا در شبکه کامپیوتری استاندارد بودن سوکت ها ،کاهل ها ا از نحع 976، CATS ‏و کاهل خیبر نوری ،سرور اصلی،
‏سوئیچ های همچنین سیستم تغدیه کامپیوتر ( UPS ‏) رعایت و مشخصات فنی آنها کنترل شده است.
-12-37 ‏آیا جهت تغدیه سرور اصلی و سوئیچ های HUB ‏از UPS ‏استفاده شده است.
-38 ‏آ یا پریز های برق از انواع متناسب با محل نصب انتخاب شده اند؟
-39 i ‏یا جهت چاه آسانسور و موتور خانه از چراغ های تونلی (حفاظ دار )استفاده شده است.

-30 ‏آ یا در چاه ارت صاعقه گیر از مصالح مناسب و مطابق نقشه استفاده شده است.
1 i -‏یا فاصله لازم مابین چاه ارت ساختمان و چاه ارت صاعقه گیر و همچنین فاصله چاههای فوق با چاههای ارت و برقگیر همسایگان مجاور رعا یت شده است.
-32 i ‏یا نمب صاعقه گیر در ساختمان های با ارتفاع _ 23 ‏ 2 ‏با لحاظ نمودن شعاع همپوشانی ساختمانهای مجاور و همچنین نصب چراغ اعلام خطر انجام شده است.
i -'fן ‏یا مقطع سیم های مسی مورد استفاد 0 ‏در سیستم زمین و الکترود مسی چاه های ارت (ساختمان و صاعقه گیر)مناسب و مطابق نقشه انتخاب و اجرا شده اند.
-33 i ‏یا نقشه تاسیسات برق اجرا شده ( bUIlt ‏ممط)تهیه شده است؟
‏مهر J ‏اعضای مهندس ناظر برق

‏مهر J ‏اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

‏یبوست شماره ط
lJåi ‏راهنمایرت
‏برطراحی و اجرای استاندارد ´تاسیسات برق کلیه اما کن
‏بو اساس مباحث مقررات ملی ساختمان و مقررات اجرا یی وزارت نیرو

‏راهنمای حاضر که زر راستای تییبن موارد مربوط به امر نظارت برق موضمه تغاهمنامه نامه سه جانبه
‏فیمابین وزارت مسکن و شهر سازی، وزرات نیرو (شرکت توانیر) و سازمان نظام مهندسی تدوین گر دیده است بصورت
‏مختصر و گدرا پار 0 ‏ای از وظایف و تعهدات مهندسین طراح، ناظر برق ساختمان را یا 0 ‏أوری مینماید. اگر چه با توجه
‏به چک لیست پیوست، بیشترین تاکید بر مشخص نمودن وظایف مهندسین ناظرین برق ساختمان میباشد و لیکن با
‏توجه به دکر برخی موارد که میبایست مهندس طراح برق در هنگام شرع به هراحی مورد توجه قرار دهد میتواند

‏ا.هدف 0 ‏.
‏هدف از تهیه این روش اجرا یی نعیپن ثحوه فعالیت مهندسین ناظر برق در فرأ پند ثأمین برق متغاضیان می باشد. تا بتوان
‏با استفاده از خدمات ایشان نسبت به اجرای الزامات تاکید شد 0 ‏از سوی وزارت مسکن و شهر سازی و سازمان نظام
‏مهندسی در اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها اقدام نمود.
r ‏- محدوده اممتبار 0 ‏.
‏این روش اجرا یی بر مبنای تفاهم نامه موخ ا / 'f/C:J ‏^ فیمابین وزارت مسکن و شهر سازی، وزارت نیرو و سازمان نظام
‏مهندسی ساختمان تنظیم گر دیده و در سراسر کشور کاربرد دارد.
‏ه_ مفاهیم :
‏مضدمو ئاهره مهس برق دار ای پرو اه اشغال به کار «ر پایه های یک، دو و سه که «وره و یا دوره های آموزثی مومو بد
‏( ï-‏'> شیو 0 ‏نامه را با موقفیت گدراند 0 ‏باشد.
‏سازمان نظام مهندسی ساختمان: این سازمان برای تامین مشارکت هرچه وسیع تر مهندسین ساختمان در انتظام امور
‏حرفه ای تأمپبس گر دیده است. در هر استان نیز یک سازمان به شام سازمان نظام مهندسی ساخثمان اسنان وجود دارد.

‏این سازمان به عنوان بازوی اجرا یی وزارت مسکن وشهرسازی در بخش صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی عمل می کند.
‏اما مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، وزارت مسکن و شهر سازی می باشد.
‏پروانه اشتغال به کاو مهندسی: دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در هر یک از (لرشته های اصلی)) یا
‏(لرشته های مرتبط)) با صنعت ساختمان، پس از قبولی در آزمون ورود به حرفه، با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار
‏می توانمد >ر یک یا جد زمیمه خدمات مهدمی از قبیل طراحی،محاسبه و نظارت پروانه اشتغال به کار مهدسی را از

‏ اسث زه کمیته ای است متشکل از نماینده توزیع مربوطه ، نماینده سازمان مسکن و شهر سازی
‏استان و سازمان استان که جهت پیشبرد اهداف تفاهم نامه بر اساس شیوه نامه اجرا یی تشکیل می گردد و مسائل
‏محلی و مشکلات حل نشده زر کمیته کارشناسی حل اختلاف را بررسی و زر صورت امکان طبق مقررات حل، و زر غیر
‏این صورت مسائل طی نامه ای به کمیته توسعه تفاهم نامه اعلام می نما ید.

1.7 ‏مسثولیتها:
‏ت لی ´نوزبح . امحم از شرکت توزیع و یا برق منطقه ای سیستان و بلوچستان مسئولیت دا رند که به کلیه عوامل تحت
‏سرپرستی ابلاغ نمایند که متقاضیان برق بایا بر مبنای رویه حاضر محمل نموده و نصب انشعاب ایشان منوط به ارائه
‏تأیدیه ممهور به مهر از سوی مهدمر اظر دار ای پرو اه اشتغال به کار «ر پایه های یک، دو و سه که دور 0 ‏و یا دوره های
‏آموزشی موفس بند ( 3 ‏- 13 ‏) این شیو 0 ‏نامه را گدراند 0 ‏باشد می باشد.
‏سازمان تظام مهندسی استان_ وظیفه آموزش مهندسین ناظر و ارجاع کار به ایشان را طی ضوابط مشخص در شیوه

‏مهندس ظ نر. مهنس برق دار ای پروانه اشتغال به کار در پایه های یک، دو و سه که دوره و یا دوره های آموزشی موضمع بند
‏( 1 'f-'‏) این شیوه نامه را گدرا نده باشد و مسئولیت کنترل نحوه اجرای تاسیسات الکتریکی را از طریق گرد شکار موجود
‏زر این رویه برعهد 00 ‏ار 0 ‏.
r-‏شرح عملیات :
1-2-3 ‏لیست تفشه های ´نأسیسات برقی ساختمان ومحاسبات موردنیازجهت کنترل
‏تفشه های تاسیسات برقی در کلیه پروژ 0 ‏ها به ثس زیر می باشد .

‏- نقشه های مداربدی پریز ها
‏- نقشه های مدار بندی چراغها و کلید های مربوطه
‏- نقشه های مدار بندی تلفن

‏- نقشه های تابلو های برق اصلی و فرعی
‏- نقشه های برقی تاسیسات موتور خانه
‏- نقشه های کاهل کشی و سینی کشی کاهل (حسب نیاز)
‏- جزئیات اجرا بی
‏- جزئیات اجرا بی چاه ارت
‏- نقشه رایزر دیاگرام سیستم های نیرو رسا نی
‏- نقشه رایزر دیاگرام سیستم های جریان ضعیف
‏- نقشه های سیستم اعلام حریق با توجه به ضوابط (حسب نیا زا
‏- تفشه های نیرورسانی به موتور خانه آسانسور (حسب نیاز)

‏تدکر . مقیاس نقشه ها می بایست زر اندازه مناسب بود 0 ‏و از 00 ‏اا 1 ‏کوچکتر نباشد.
r-r-‏رعایت حریم شبکه های برق :
1.2.2.3 ‏حریم شبکه های برق می بایست در زمان طراحی توسط مهندس طراح بر اساس بازدید از محل کنترل شده و
‏در زمان اجرا نیز توسط مهندس ناظر دقیقآ رعایت گردد.
2-2-2-3 ‏رعایت حریم شبکه ها در حالت دائم (ساختمان ثمام شده) و در حالت موقت (برأمدگی های زمان اجرا که
‏ناشی از نصب داربست می باشد) بر اساس جدول 1 ‏_ 1 ‏الزامی می باشد.
3.2.2.3 ‏در موارد خاص، منطقه ا امور برق می توانا با انجام تغییرات لازم امکان رعایت حریم موقت را تامین و پس
‏از اتمام عملیات اجرا یی پروژه زر صورت لزوم تغییرات انجام شده را به حالت اول برگرداند.

‏جدول 1 ‏: حریم خطوط برق


‏حریم شبکه های فشار ضعیف ، فشار متوسط و فشار قوی در مناطق شهری وروستابی در حال حاضر بایا مطابق با
‏جدول( 1 ‏) رعایت گردد و در صورت تغییرات احتمالی توسط وزارت نیرو (شرکت توانیر) ضوابط جدید به صورت الحاقیه
‏به این دستورالعمل ابلاغ می گردد.
7.2.3 ‏نحوه برق رسا نی به ساختمان ها و معیار های واگداری زمین پست
l-ן-l-‏باستناد مفاد بند 'f-rf--r ‏آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق در محدوده شهری، انشعابات استاندارد
‏تکغاز، شامل انشعابات « 2 ‏و 32 ‏آمپر و انشعابات سه فاز، شامل 14 ‏، « 2 ‏و 32 ‏آمپر می باشد و در روستا ها واگداری
‏انشعابات ط ا آمپر تکفاز در صورت تطبیق با ضوابط ابلاغی بلا مانع می باشد. واگداری انشعابات دیماندی از قدرت 30 ‏تا
290 ‏کیلووات با ولتاژ ثانویه و از 240 ‏کیلووات به بالا با ولتاژ اولیه می باشد.
r-ן-r-‏بر اساس مفاد بند i 'f-rY ‏پین نامه تکمیلی تعرفه های برق، متقاضیان انشعابات فشار ضعیف که برق آنها از
‏طریق پست زمینی تامین می شود بایستی با توجه به قدرت مورد نیاز در تهیه زمین پست فشار متوسط مشارکت

3-3-2-3 ‏در صورت ضرورت فنی، برای مجموعه های متشکل از واحد های خانگی و تجاری با میزان قدرت
‏درخواستی( با احتساب ضریب همزمانی تصویب شده) از 190 ‏تا 240 ‏کیلووات، واگداری زمین پست به حسب
‏تشخیص واحد های دیربط شرکت توزیع الزامی خواهد بود.

f-'1"-r-‏برای مجموعه های ساختمانی که قدرت مورد نیاز با احتساب ضریب همزمانی از 250 ‏کیلووات تا 7
‏مک وات ( L ‏ول ق انویه)اشد واگداری زمین پست ازامی خواهد بود.
9-3.2-7 ‏در صورتیکه مجص قدرت درخواستی برای مجموعه های ساختمانی شامل مسکو نی، تجاری و عمومی 7
‏مگاوات و بالاتر باشد مشمول واگداری زمین پست فوق توزیع خواهد بود.
-7-2-7 ‏لا چنانچه به تشخیص شرکت ضرورت دا شته باشد که در مورد متقاضیان فشار متوسط از ساختمان پست
‏اختصاصی یا پست پاساژ که توسط متقاضی احداث می گردد به صورت عمومی - اختصاصی استفاد 0 ‏شود، در این
‏حالت متقاضی می بایا ساختمان پست مزبور را طبق نقشه و مشخصات و با نظارت شرکت ساخته و حق استفاده از
‏زمین و ساختمان را به موجب قراردادی به شرکت واگدار نماید در چنین حالتی شرکت سهم خود را در خصوص حق
‏استفاده از زمین و ساختمان پست به نسبت مساحت اشغال شده و به قیمت عادله روز پرداخت خواهد کرد. بدیهی
‏است متقاضی حق استقرار تاسیسات پست اختصاصی خود را در بخش فوق نخواهد داشت بلکه میبایست نسبت
‏تخصیص زمین و احداث پست اختصاصی اقدام نماید.در پستهای مشترکی که بدین ترتیب احداث می گردد تهیه ،
‏نصب و تعمیر و نگهداری کلیه تاسیسات قسمت اختصاصی پست بعد از نقطه تحویل ( به استثناء وسایل اندازه گیری

‏، نصب و تعمیر و نگهداری تاسیسات و ساختمان بر عهده شرکت خواهد بود.
f-r-‏انشهاب در دوره ساخمت و ساز و قرارداد ´نا مین برق داه
1.3.2.3 ‏ضوابط واگداری انشعاب موقت
l-l-'f-l-'‏بر اساس آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق چنانچه محلی قبلآ دار ای انشعاب برق باشد ، مالک موظف است پیش از تخریب ساختمان به توزیع مربوطه اطلاع دهد تا انشعابهعای اضافی موجود موقتا جمع آوری
‏شده و یک انشعاب مناسب (تکفاز یا سه فاز با کار بری جدید) در اختیار وی قرار گیرد . مهندس طراح موظف
‏است در خصوص که مسئولیت هرگونه حادثه ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی به عهده مالک است را به ایشان
‏ابلاغ نما ید.
2.1.3.2.3 ‏تطر به اینکه ممکن است بدلیل مقاطع ضعیف شبکه امکان تامین برق در حین ساخت و ساز

‏را جهت اتخاد تدابیر لازم به وی اعلام نما ید.

r-f-r-&rlm